Uiteindelijk wil je natuurlijk resultaten zien vanuit de training die je organiseert. Je wilt mensen beter maken en zien dat de boodschap goed is overgekomen. Wij merkten dat training via de computer toch net even iets anders is en dat je niet zomaar je training één-op-één over kon nemen zoals je hem normaal zou geven. Mensen verliezen sneller hun aandacht en je hebt minder controle op bijvoorbeeld de omgeving. Hierbij daarom vijf tips die je kunt gebruiken om er toch voor te zorgen dat je het maximale uit de training haalt.
Laat je deelnemers van te voren nadenken
Laat voordat de training begint de deelnemers zelf nadenken over wat ze uit de training willen halen. Het is extra leuk als jij deze notities voordat de training begint al in bezit hebt zodat je hier tijdens de training op kunt inspelen en mensen daarmee dus ook extra kunt helpen door daarop in te gaan. Ten is eerste is het heel efficiënt maar je zorgt er ook voor dat mensen betrokken zijn en dus minder snel hun aandacht verliezen.
Houd het simpel
Vaak willen mensen zoveel mogelijk info proppen in een presentatie of training. Echter is dit helemaal niet zo handig, aangezien de meeste mensen maar een deel ervan onthouden. Bepaal dus van te voren goed wat het doel van je training is en probeer het zo simpel mogelijk te houden. Weet wat blijft hangen en probeer dit over te brengen door middel van korte noten. Ga vervolgens over in discussie en stel vragen aan de deelnemers zodat ze zelf gaan nadenken over het onderwerp. Om een richtlijn mee te geven, ben niet langer dan 7 minuten aan het woord.
Verwerk opdrachten in de training
Het leukste van een training is als je naderhand ziet dat mensen er serieus aan de slag mee zijn gegaan en het zijn vruchten afwerpt. Hierbij zal ik een voorbeeld geven wat wij als opdracht hebben verwerkt in onze trainingen. Zoals veel van jullie weten doen wij diverse telemarketing campagnes voor heel veel verschillende mooie goede doelen. In onze trainingen zoomen we altijd in op diverse facetten van een telefoongesprek.
Een heel belangrijk onderdeel van een salesgesprek is de afsluittechniek. Door op een bepaalde manier te vragen naar bijvoorbeeld een structurele donatie vergroot je de kans dat mensen ‘ja’ zeggen.
Tijdens een training gaan we hierbij in op de theorie, maar laten we de agents ook de stappen uitschrijven. Dit kunnen ze dan als zelf opgemaakte handleiding gebruiken tijdens het bellen. Ideaal! Ze zeggen weleens, wie schrijft die blijft.
Maak de training niet te lang
Dit is een tip die uiteraard ook geldt voor trainingen of presentaties in real life. Voor een online trainingen hebben we gemerkt dat het nog belangrijker is!
Niemand zit te wachten om drie uur lang training te krijgen. Zeker niet als je al die uren aan je scherm gekluisterd zit met wellicht een korte break tussendoor. Mocht je echt veel te behandelen hebben, deel hem dan eventueel op in tweeën.
Zorg dat je van te voren alles getest hebt en voorbereid bent
Dit klinkt misschien als een hele logische tip. Maar vaak genoeg maak ik mee dat mensen vijf minuten voor tijd willen inschakelen en dan niet weten welk platform ze moeten gebruiken. Was het nou Meet, Teams of Zoom? Voorkom dit en nodig iedereen gewoon per mail uit met de bijbehorende link.
Een ander voorbeeld is dat het geluid niet goed werkt en de deelnemers op je moeten wachten, de internet verbinding er precies uit ligt als je wilt inloggen. Het blijft techniek, van te voren alles klaarzetten is en blijft dus super belangrijk.