Customer retention rate berekenen

Dit bericht is geplaatst in loyaliteit op door .

Met de customer retention rate (CRR) kun je meten hoeveel klanten er terugkomen in een periode. Je kunt dit scheiden in twee verschillende metingen. Verkoop je producten in een (web)winkel? Dan meet je hoe vaak je klanten terugkomen in een bepaalde periode. Wanneer je als bedrijf abonnementen verkoopt, meet je hoelang iemand lid blijft tot hij opzegt. Je CRR is een belangrijke indicator wat je continue moet blijven benchmarken. Een toename van 5% in de CRR levert je namelijk al snel 25% meer winst op.

Hoe bereken je de Customer Retention Rate?

Als je de customer retention rate wilt berekenen heb je drie dingen nodig.

  • Aantal klanten aan het einde van een bepaalde periode (E)
  • Aantal nieuwe klanten in deze periode (N)
  • Aantal klanten aan het begin van de periode (S)
  • Wat we willen meten is het aantal klanten dat terug is gekomen of nog steeds lid is in een bepaalde periode. Dit bereken je door de klanten te meten aan het einde van een bepaalde periode en dat als beginpunt te nemen. Aan het einde van de periode, bijvoorbeeld een maand of een jaar, kijk je hoeveel van die groep terug is gekomen of nog steeds lid is.

    De formule die hierbij hoort:

    Customer Retention Rate = ((E-N)/S)*100

    Voorbeeld berekening CRR

    We leggen je het uit via een voorbeeld van een bakker waarbij een maand geldt als één periode.

    1 juni t/m 30 juni 2017 : 1.000 klanten (S)
    1 juli t/m 31 juli 2017 : 1.100 klanten (E)
    1 juli t/m 31 juli 2017 : 200 nieuwe klanten (N)

    ((1.100-200)/1000)*100 = 90%

    In dit voorbeeld is 90% van de klanten teruggekomen bij de bakker in een maand tijd.

    Klanttevredenheid Klantretentie

    De CRR is een belangrijke indicator hoe loyaal klanten zijn aan je bedrijf. Als je wilt blijven groeien als bedrijf, is het belangrijk om zoveel mogelijk klanten aan je te binden. Op lange termijn wordt de groep met terugkerende klanten steeds groter en dat betekent een stuk meer winst.

    Als je niet investeert in klantretentie, heb je meer eenmalige klanten en moet je voor elke ‘verloren’ klant, een nieuwe zien te werven. Daar komen (vaak) extra kosten bij kijken. Het is veel voordeliger om een bestaande klant vast te houden. Naast dat het goedkoper is, geven terugkerende klanten ook meer geld uit.

    Investeer daarom in het behoud van je klanten en houd grip op je CRR. Benieuwd naar jouw CRR?
    Bereken het dan met deze formule:

    Customer Retention Rate = ((E-N)/S)*100


    Reageren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    *