Pricing transparency – openheid of geheimhouding?

Dit bericht is geplaatst in Klanttevredenheid op door .

Het is een discussie die sinds de opkomst van de online verkoop een grotere rol is gaan spelen bij aanbieders die op hun website hun product of dienst aanbieden: moet ik de prijs wel of juist niet blootgeven?

De voornaamste overweging die hierbij een rol speelt, zal voor de meeste bedrijven zijn dat het de omzet ten goede moet komen. Als bedrijf wil je toch zo veel mogelijk van je producten en/of diensten verkopen/leveren en een zo hoog mogelijke omzet realiseren. Gaat dit dan het beste werken met een transparante prijs of met een prijs die je nog even geheimhoudt? Wat is het beste op het gebied van het zogenaamde ‘pricing transparency’?

Voordat we gaan kijken naar de voor- en nadelen van prijsopenheid, zijn er natuurlijk wettelijke regels aan verbonden. Ten eerste, wanneer het product in de winkel aan particulieren verkocht wordt, moet de prijs altijd in euro’s en inclusief BTW vermeld worden. Dit moet op het product staan of op het rek waar het in ligt.  Wanneer het aan bedrijven wordt verkocht mag het ook exclusief BTW genoteerd staan. Voor bepaalde producten moet ook de prijs per meeteenheid vermeld worden. Voorbeelden hiervan zijn de prijs per liter of per meter. De reden hiervoor is dat producten dan makkelijker met elkaar te vergelijken zijn. Verder moet er vermeld worden voor welke periode deze prijzen gelden en als het voor een langere periode is, moeten de prijzen onder voorbehoud vermeld staan zodat er geen onduidelijkheid ontstaat.

Er zijn een aantal producten waarbij er geen prijsaanduiding op hoeft te staan. Dit geldt voor:

  • Kunst
  • Antiek
  • Producten die worden aangeboden op een veiling

Nu is het dus zo dat prijzen niet meteen op de website zichtbaar hoeven te zijn. Hetgeen wat wel verplicht is, is om de prijs te vermelden voordat de consument bepaalde afspraken heeft gemaakt en daardoor niet meer van de koop kan afzien.

Voor zover de wettelijke kant van het verhaal. Nu gaan we kijken naar de voor- en nadelen van openheid in prijs.

De voor- en nadelen

Voor beide kanten zijn er natuurlijk argumenten te noemen. Hieronder worden de belangrijkste besproken.

Waarom je het WEL moet doen:

  • Wanneer de prijs niet op de website vermeld staat, werp je een drempel op voor de klant. De klant moet dan eerst contact opnemen om achter de prijs te komen en de meeste mensen zullen dit niet doen. Ze kunnen die tijd net zo goed gebruiken om een vergelijkbaar product te vinden waar de prijs wel vermeld staat. Wanneer de prijs dus vermeld staat, hoeven ze dat niet te doen.
  • Als er een prijs vermeld staat, weet de consument of ze het kunnen betalen en zullen ze eerder contact opnemen om het product aan te schaffen. Wat hiermee verband houdt, is dat er geen verloren tijd zal ontstaan. Hierbij moet je denken aan mensen die wel contact opnemen over het product en veel tijd in beslag nemen maar uiteindelijk door de prijs het product niet willen kopen en je laten zitten met verloren tijd.
  • Je creëert meer betrouwbaarheid bij de klanten. Het is namelijk niet meer mogelijk om met prijzen te spelen wanneer deze gewoon op de website vermeld staan. De consument weet waar hij aan toe is.

Waarom je het NIET moet doen:

  • Wanneer je de prijzen op de website vermeld, kan de concurrentie deze ook zien en onder jouw prijs gaan zitten wat leidt tot klantverlies.
  • Wanneer je jouw product of dienst aanbiedt, kan het natuurlijk om maatwerk gaan en dan kan de prijs al snel fluctueren. Er is dan niet snel een eenduidige prijs te vermelden en veel verschillende prijzen kunnen voor verwarring zorgen.
  • Het noemen van prijzen kan klanten afschrikken. Dit geldt vooral wanneer jouw bedrijf zich in een hoge prijsrange bevindt.

Er kan nu zelfs nog een schepje bovenop gedaan worden. Dit is door niet alleen de prijs te vermelden maar ook hoe de prijs is opgebouwd. Neem als voorbeeld een spijkerbroek. In deze situatie is het niet genoeg om alleen een prijs neer te zetten van bijvoorbeeld €80. Nu moet er ook worden vermeld waaruit deze €80 bestaat. Zo gaat bijvoorbeeld €20 naar de materialen en €20 naar arbeid. Door zo veel openheid te geven willen aanbieders laten zien dat ze een eerlijke prijs hanteren en dat de concurrentie voor hetzelfde product een veel te hoge prijs vraagt.

Conclusie

Of je nou uiteindelijk wel of geen prijzen moet blootstellen hangt dus af van enkele factoren. De voornaamste is of je maatwerk biedt of niet. Wanneer dit het geval is, kan de prijs namelijk erg fluctueren en is het lastig om een eenduidige prijs op de website te zetten. Mensen zullen eerder contact opnemen omdat ze geïnteresseerd zijn in het product en per persoon kan een andere prijs worden gehanteerd. Mocht er geen sprake zijn van maatwerk, is het de vraag of je bang bent dat de concurrentie lager gaat zitten en of je het vertrouwen hebt dat de klant alsnog contact opneemt.

Het belangrijkste is uiteindelijk: wees eerlijk naar de klant toe op het gebied van prijzen.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*