Een activatiecampagne zonder irritatie, kan dat nog?

Dit bericht is geplaatst in Goede doelen op door .

Het antwoord op de bovenstaande vraag is: Ja! Met name in de goede doelenwereld is dit een campagne dat veel wordt gebruikt. Mensen die in het verleden geholpen hebben worden gevraagd of ze opnieuw willen ondersteunen bij bepaalde projecten. In eerste instantie zou je denken dat mensen daar niet echt op zitten te wachten. Maar het tegenovergestelde blijkt. Het ligt alleen wel heel erg aan de manier hoe je het gesprek insteekt en aan de desbetreffende call agent. Hieronder heb ik vijf aspecten toegelicht wat een activatiegesprek leuk maakt en ervoor zorgt dat er uiteindelijk een hoge conversie kan worden behaald:

Inlevingsvermogen

Helaas komt het veel te vaak voor dat call agents direct een heel verhaal opratelen alsof ze aan het voorlezen zijn. Als je dit hoort, kan je beter per direct stoppen met de campagne. Een donateur die voorheen heeft geholpen heeft zijn eigen motieven gehad om te helpen. Het is daarom ook belangrijk om in het gesprek de donateur een antwoord te laten geven waarom diegene destijds geholpen heeft. Vervolgens kan je aangeven wat jullie mede dankzij hem of haar bereikt hebben. Op deze manier creëer je een leuk gesprek in plaats van een monoloog waarbij er een eenzijdig verhaal wordt verteld. Inleving zorgt ervoor dat mensen zich gehoord voelen.

De opening van het gesprek

De eerste paar seconden van het gesprek zijn de allerbelangrijkste ingrediënten om het gesprek te laten ontdooien. Als dit niet lekker verloopt is de kans al snel heel groot dat mensen denken: “Ohjee, heb je weer zo iemand die iets wilt verkopen”. Aan het begin kennen mensen je niet, hierdoor is de spanning nog heel hoog en willen ze eigenlijk het liefst direct wegrennen. Mensen hebben heel even nodig om te ontdooien, maar zodra ze je aardig en leuk vinden zijn ze veel sneller bereid om je aan het eind van het gesprek te helpen bij een nieuw project.

Luisteren

De call agents moeten proberen heel goed te luisteren aan de telefoon. Op het moment dat iemand een verhaal verteld over een bepaalde gebeurtenis is het heel belangrijk dat daar goed op wordt ingespeeld. Hierdoor creëer je namelijk echt een gunfactor. In de gesprekken is het dus heel belangrijk dat je laat blijken het leuk te vinden om echt een conversatie te hebben met iemand. Ik zeg altijd maar zo: “Het doel moet niet zijn om een zo hoog mogelijke conversie te behalen, maar om een heel leuk gesprek te voeren.” Ten eerste haal je veel energie uit zulke gesprekken en ten tweede is het heel belangrijk dat je jezelf blijft.

Een goed verhaal

Na alle eerdere facetten succesvol te hebben afgerond in het gesprek is het van belang om met een goed verhaal te komen. Nu je de gunfactor hebt gecreëerd is het nu aan jou om iets te vertellen over de doelen die jullie willen bereiken. Vertel wat het afgelopen jaar bereikt is en wat de ambitie is voor dit jaar. Door het concreet te maken spreekt het heel erg tot de verbeelding en wordt de kans op succes groter en groter.

Intrinsieke motivatie

Alles staat of valt bij de intrinsieke motivatie van de call agent. Veel bellen en leuke gesprekken voeren moet het doel zijn. Op deze manier breng je je enthousiasme over en worden mensen blij van je! Hoe leuker de gesprekken gaan hoe groter de kans op een goed resultaat.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*